Przejdź do głównej zawartości

Jak wychowujesz swoje dziecko: dyrektywnie czy wspierająco?




Czy zastanawialiście się kiedyś co stoi za pytaniem:
Jak ja cię wychowałam? Jak ja cię wychowałem?

1. Część rodziców wychowuje dzieci po to, by było im z dziećmi wygodnie: np. żeby nie sprawiały problemów, były grzeczne, nie brudziły się, pomagały babci, żeby ich zachowanie przykładało się do pozytywnego wizerunku rodziny.  W takim przypadku mamy do czynienia z  dyrektywnym stylem wychowania.
2. Część rodziców wychowuje dzieci po to, by dobrze radziły sobie w życiu i stawały się  dojrzałymi ludźmi. W takim przypadku mamy do czynienia ze stylem wychowania określanym jako wspieranie w rozwoju.

Jak rozpoznać wychowanie dyrektywne:
Jak rozpoznać wychowanie jako wspieranie w rozwoju:


Nacisk na edukację prowadzoną przez dorosłych, niedocenianie autoedukacji – ograniczanie aktywności własnej dziecka. Wpływanie na zmianę zachowań poprzez system kar i nagród.


Wchodzenie w relacje współpracy i partnerstwa, zachęcanie do samorozwoju, towarzyszenie w różnych sytuacjach, budowanie wzajemnego zaufania, nauka rozwiązywania konfliktów w sposób nieraniący dla żadnej ze stron.

 

3. Jak można wprowadzić zasady komunikacji z dzieckiem oparte na współodczuwaniu?
 

Przykłady reakcji rodziców na zachowania dziecka typowe dla wychowania dyrektywnego


Jak możemy te reakcje zamienić na zachowania oparte na komunikacji empatycznej oraz wspieraniu dziecka w rozwoju


Osądy moralne:
Jesteś leniem
Zupełnie się nie starasz
Lekceważysz mnie

Porównania:
Kiedyś byłaś grzeczniejsza
Jesteś gorsza niż inne dzieci
Kasia to może zrobić, a ty nie?

Wyparcie się odpowiedzialności:
Uderzyłem cię, bo mnie sprowokowałaś
Przez ciebie mam zszargane nerwy
Każę ci to robić, bo inni rodzice też tak robią
Wymagam tylko tego, co poleciła nauczycielka
Masz tak robić, bo taki jest regulamin
Masz tak robić, bo co inni powiedzą, gdy
zrobisz to inaczej

Komunikaty nie dające wyboru:
Jak tego nie zrobisz, pożałujesz
Proszę, odrób lekcje teraz, bo nie będziesz
miał dostępu do komputera

Dawanie rad:
Najlepiej powiedz jej, żeby....
Zrób tak, jak ci radzę, to najlepiej na tym
wyjdziesz
Zrób to w ten sposób

Wypytywanie:
Kto ci nakładł takich głupstw do głowy?
O czym rozmawiałeś ze swoim kolegą?

Uspokajanie (ignorowanie uczuć
dziecka):
Zobaczysz, jutro ci przejdzie
To nic takiego, nie ma czym się martwić
Do wesela się zagoi


1. Rozpoznać
Rozpoznajcie te reakcje, kiedy je słyszycie lub
wypowiadacie

2. Przetłumaczyć na „język żyrafy”:

a) Zastanówcie się, jakie są wasze uczucia i
potrzeby, gdy tak mówicie
Powiedzcie sobie jasno co i dlaczego dziecko ma
zrobić, by wam się to podobało i jaka kryje się za tym wasza potrzeba

Lub:

b) Sprawdźcie z dzieckiem, co ono czuje w tej
sytuacji,  jaka kryje się za tym jego potrzeba i
poproście, by powiedziało, co w związku z tym
chce zrobić albo co chciałoby, żeby druga osoba
zrobiła lub powiedziała

3. Ustalcie sposób działania uwzględniający potrzeby obu stron

Zaproście dziecko do poszukiwania wspólnego
rozwiązania, które byłoby w zgodzie zarówno z
waszymi, jak i jego potrzebami.

Ustalcie wspólnie, jak można zmienić obecną
sytuację, na taką, która będzie odpowiadała
zarówno wam, jak i dziecku ( co każdy z
uczestników sytuacji może zrobić lub powiedzieć, żeby sytuacja zmieniła się w pożądanym kierunku)

4. Zawrzyjcie umowę co do uzgodnionych działań


Zapraszam do posłuchania podcastu  Radia dla Ciebie. Opowiadam tam, jak empatycznie porozumiewać się z dziećmi: Wychowanie dyrektywne czy wspieranie w rozwoju?

A tu znajdziesz informacje o treści warsztatów i wykładów "Wychować i nie zwariować. Jak sobie radzić z trudnymi emocjami w relacjach z dziećmi" oraz o miejscu i terminie najbliższych wydarzeń: Informacje o warsztatach i wykładach "Wychować i nie zwariować" i zapisy

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Role w relacjach rodzinnych - trójkąt dramatyczny

Chociaż z pozoru może się wydawać, że ludzie bardzo różnią się od siebie, to w rzeczywistości odgrywają na zmianę tylko trzy role. Jak działa trójkąt dramatyczny? Katarzyna odłożyła słuchawkę, wznosząc oczy do nieba. – Tyle razy ci mówiłem, żebyś darowała sobie te codzienne konferencje, bo się wykończysz, a i tak nic z tego nie wyniknie – powiedział Piotr, próbując zachować spokojny ton głosu. – Przecież to moja matka, nie mogę się nią nie interesować. Oprócz mnie nie ma nikogo – Kasia starała się wytłumaczyć samej sobie, że jej postępowanie ma sens. Jej mama mieszkała w pobliskim mieście, sama w dużej willi. Do ich domu, położonego na wsi, z dala od zgiełku miasta, zaglądała bardzo niechętnie (przeważnie w święta) i nigdy nie zgadzała się przenocować. To powodowało, że albo Kasia, albo Piotr musieli przyjąć rolę kierowcy, czekającego na hasło do jazdy i niemogącego sobie pozwolić na wypicie kieliszka wina, bo nie było jasności, kiedy hasło zostanie rzucone. Kasia jako je

"I kto tu rządzi" – rodzinne przepychanki

"I kto tu rządzi" – rodzinne przepychanki No w tej rodzinie to rządzi trzylatek! – pomyślała Kasia obserwując w kolejce jak mama malucha prosi: „Stasiu, zgódź się, żebym ci kupiła żelki zamiast chipsów, żelki są zdrowsze, naprawdę”, a Staś uparcie tupał nóżką i kręcił z dezaprobatą głową, co kolejkę przestało bawić już jakiś czas temu i napięcie stawało się coraz bardziej wyczuwalne – także dla mamy Stasia. Mama położyła na ladzie równowartość paczki chipsów, podała ją małemu i wyszła ze sklepu ciągnąc go za rękę i nie oglądając się na nikogo. Kasia poczuła się taka kompetentna jako diagnosta relacji rodzinnych. Zawsze wiem, kto rządzi w jakiej rodzinie, nie muszę się długo przyglądać – opowiadała przyjaciółce przez telefon jadąc autobusem do domu. U mojej koleżanki to jest babcia. Ciągle ma humory i udaje bardziej chorą niż jest, żeby wszyscy skakali wokół niej i robili to, czego ona chce. Ostatnio nie pojechali na wesele, bo babcia pozorowała atak serca i całe

"Piekło - Niebo - Zrób to Sam" - letnie warsztaty komunikacji metodą NVC

"Piekło - Niebo - Zrób to Sam" - warsztaty komunikacji metodą NVC: Od całkowitej zależności od innych, poprzez niezależność, ku relacjom opartym na wzajemności Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty, które odbędą się w dniach 30.08 - 01.09 2024 roku w malowniczej miejscowości Stary Folwark nad Wigrami. To doskonała okazja, aby nie tylko nauczyć się skutecznej komunikacji, ale również zrelaksować się i cieszyć urokami tego wyjątkowego miejsca. Prowadząca:  Ewa Mażul  – od lat pomaga ludziom budować zdrowe, empatyczne relacje. Jest autorką wielu publikacji na temat komunikacji, pracuje metodą NVC jako trener, doradca i mediator. W trakcie tych warsztatów pomoże Ci odkryć, jak poprawić komunikację z innymi, by unikać konfliktów wynikających z uległości i agresji, a w zamian tego cieszyć się współzależnością w relacjach. ( www.ewamazul.pl ) Tematyka warsztatów "Piekło - Niebo - Zrób to Sam": - Czy i na ile jestem zależna/y od innych – sygnały zależności w rozmowie - Niezależ

Trójkąt dramatyczny - jak go opuścić z godnością?

Pisząc o komunikatach blokujących porozumienie obiecałam, że napiszę o trzech stanach, w które popadamy, kiedy tracimy równowagę wewnętrzną i zdolność empatycznej komunikacji ze sobą i innymi.  Kiedy sytuacja jest pełna napięcia, nie czujemy się w niej bezpieczni i w pełni akceptowani, zazwyczaj przestajemy być w pełni autentyczni i zaczynamy odgrywać pewne utrwalone kulturowo role: wybawcy, ofiary lub  agresora opisane przez Stephena Karpmana jako "trójkąt dramatyczny". Co to ma wspólnego z komunikowaniem się w duchu NVC?  W trudnych emocjonalnie sytuacjach przestajemy rozmawiać wprost, a jest to niezbędny warunek komunikacji empatycznej.  Komunikacja empatyczna "z serca do serca" to  j e d n o c z e s n e 1.      szczere wyrażanie siebie  - jak to jest dla mnie być w tej sytuacji: co obserwuję, co czuję, czego potrzebuję w tym momencie i jaka zmiana w tej sytuacji pozwoliłaby mi poczuć się bardziej komfortowo? 2.      słuchanie rozmówcy z empati

Akcja przeciwpożarowa - poznaj "niewinne" objawy wypalenia

      Jola mówiła o tym, jak bardzo niszcząca jest jej praca – mobbing w tej korporacji jest zjawiskiem powszechnym, fatalne układy interpersonalne i nieustanne napięcie towarzyszą jej na co dzień. Postanowiła wziąć udział w warsztatach komunikacji, żeby się przygotować do kilku trudnych rozmów, które chciała przeprowadzić, ale nie wiedziała jak. Weronika z kolei chciała wiedzieć, jak rozmawiać z dziećmi, żeby traktowane bezprzemocowo i po partnersku w domu były w stanie w przyszłości stawić czoła trudnym sytuacjom w przedszkolu i szkole i nie stać się ofiarami agresorów. Co do pracy – to Weronika miała to szczęście, że korporacja, w której ona pracowała zapewniała dobrą płacę, sensowne warunki rozwoju, zgrany zespół i możliwość bycia kreatywnym w tym, co się robi. To szczęście, że nie wszystkie korporacje są takie straszne, jak twoja – powiedziała do Joli. Jakież było ich zdumienie, kiedy rozmawiając w czasie przerwy obie panie odkryły, że pracują w tej samej firmie – a nawet w

Komunikaty blokujące i projekcja Cienia cz.1

„Słowo z ust wylatuje ptakiem, a wraca kamieniem” W komunikacji zrównoważonej nakierowanej na porozumienie się chodzi o to, by w czasie rozmowy uświadamiać sobie, co w konkretnej sytuacji dociera do nas za pośrednictwem zmysłów (wzroku, węchu, słuchu lub dotyku), czyli co się dzieje na poziomie faktów i jak to z nami „gra” – czyli jak to odbieramy.  A to, jak coś odbieramy wynika głównie z naszego własnego stanu, własnych przekonań, tego co lubimy i do czego jesteśmy uprzedzeni (czyli tego, co trzymamy we własnym osobistym Cieniu ). W osobistym Cieniu trzymamy   zazwyczaj wiele niezaspokojonych potrzeb, które nieuświadomione i niewyrażone właściwie i w porę manifestują się w czasie rozmowy przykrymi uczuciami, przykrymi słowami, złością i obrażaniem się. W ten sposób bezwiednie zapraszamy rozmówcę raczej na ring niż do rozmowy. Jeżeli chcesz więc porozumiewać się z innymi w sposób wolny od agresji i manipulacji, to pierwszym krokiem powinno być dobrowolne i

Kiedy i dlaczego nie mówimy wprost

Dajemy do zrozumienia zamiast mówić wprost o co naprawdę chodzi. Kiedy i dlaczego sami to robimy? Czemu dajemy się wciągać innym w taką grę?  "Rzucanie w powietrze" - to jedna z technik niemówienia wprost. Stosują ją osoby nieśmiałe, nie mające siły przebicia, ale też ci, którzy nie umieją sobie asertywnie radzić z odmową. O innych sytuacjach niemówienia wprost i o tym, jak sobie z tym radzić posłuchaj w podcaście RDC

Trudne rozmowy z dziećmi - zamiast się złościć, mów jak żyrafa

Dlaczego nasze rozmowy z dziećmi tak często przypominają samopowielający się scenariusz, w którym próby nakłonienia ich do czegokolwiek kończą się, w najlepszym przypadku, naszym monologiem? Dlaczego nie udaje się nam porozumieć? Jedną z przyczyn jest język, jakim rodzice rozmawiają z dziećmi. Okazuje się, że niezwykle często wyrażamy komunikaty blokujące możliwość porozumiewania się. Stosujemy przemoc wobec naszych dzieci – przemoc słowną! Przyjrzyjmy się wypowiedzi skierowanej do syna: Gdybyś tylko był mniej leniwy, mógłbyś osiągać całkiem dobre wyniki. Popatrz, jak Konrad godzi naukę z trenowaniem pływania i jeszcze ma czas spotykać się z dziewczyną. Twoje problemy ze szkołą są powodem mojej nerwicy. Chciałabym umieć się z tobą dogadać bez stosowania kar, ale twoja wychowawczyni uważa, że ostatnie wyczyny na lekcjach nie mogą być puszczone płazem, wobec tego zawieszam ci na miesiąc kieszonkowe. Proszę cię, żebyś naprawił swoją sytuację w szkole, bo w przeciwnym razie,

Nie daj się w pracy wyprowadzić z równowagi

Dziś wydanie weekendowe - w kolorze :-)  Ewa Mażul